نسخه الکترونیک چیست؟
در اواخر سال 1399 و پس از یک سال درگیری با بیماری کرونا سرانجام طرحی که چندین سال در دست بررسی بود اجرا و پس از تاریخ فوق دیگر هیچ دفترچه کاغذی ای صادر نشد
این طرح همانند تمام طرح های نوپای دیگر دارای معایب و مزایایی بود که در مطلب زیر به هر یک از آن ها و نحوه استفاده و کارکرد این نسخه و انواع آنها می پردازیم.

نسخه الکترونیک، خوب یا بد؟
مزایای استفاده از نسخه الکترونیک:
1)قبل از اجرای این طرح نظارت دقیقی بر نحوه عملکرد داروخانه ها وجود نداشت و برخی از داروخانه ها داروهای بیماری های خاص و کمیاب وارداتی را با قیمت هنگفت در بازار سیاه می فروختند اما پس از اجرای این طرح کنترل بیشتر و کم کاری داروخانه ها به حداقل رسید.
2)دست خط بد و اشتباهات تایپی یا املایی برخی از نسخ باعث ایجاد اشتباهاتی از جمله اشتباه دادن دارو به بیمار بود که با وجود این طرح بیماران دیگر با این مشکل مواجه نمی شوند.
3)به علت مشاهده سوابق دارویی و پزشکی بیمار توسط پزشک و داروخانه دیگر بیماران به مشکلات تداخل دارویی و مصرف داروی حساسیت زا دچار نمی شوند.
4)با عدم چاپ دفترچه های بیمه در هزینه و مصرف انرژی و مصرف کاغذ صرفه جویی شد.
و اما معایب این طرح:
به نظر می رسد این طرح معایب چشمگیری نداشته و تنها مشکلی که پزشکان و بیماران در اوایل رونمایی از این طرح با آن مواجه بودند تداخل دفترچه های کاغذی ناتمام برخی از افراد یا نابلدی پزشک و بیمار بود که امروزه پس از گذشت حدود دو سال دیگر چنین مشکلی تهدید کننده اجرای این طرح نیست .

پزشکان چگونه به این طرح ملحق شوند و نسخه بنویسند؟
پزشکان برای الحاق به این طرح باید ابتدا در سامانه مربوطه (ثبت نام نسخه نویسی الکترونیکی)ثبت نام کنند و از این طریق آمادگی خود را اعلام کرده و پس از آن برای استفاده روزمره از یکی از اپلیکیشن های مخصوص موجود در بازار یا سامانه نسخه نویسی استفاده کنند.
پزشکان می توانند با وارد کردن کد ملی بیمار پرونده سلامت بیمار و سوابق بیماری و دارویی فرد مراجعه کننده را مشاهده کرده و تصمیم بهتری بگیرند.
پزشکان پرداخت حق الزحمه وی از سوی بیمه در پایان همان روز است.و همین آپشن باعث ایجاد رغبت در پزشکان برای عقد قرارداد با شرکت های بیمه شد.
لازم به ذکر است که ایجاد قرارداد و حتی تمدید آن آنلاین بوده و دیگر نیاز به مراجعه حضوری پزشکان در شرکت های بیمه نمی باشد.
انواع نسخه در سامانه نسخه الکترونیک که پزشک می تواند از آنها استفاده کند
- نسخه دارویی: برای اینکه پزشک بتواند داروهای مورد نیاز بیمار را تعیین کند در بخش نام داروها،داروهای لازم را انتخاب کرده و همچنین می تواند دوز و نحوه مصرف را نیز تعیین کند.
- نسخه ویزیت :فقط وقتی که پزشک باید نسخه ویزیت خود را ثبت کند استفاده می شود .
- نسخه پاراکلینیک: این نسخه برای وقتی است که پزشک می خواهد خدمات پاراکلینیکی بیمار مشخص کند استفاده می شود.
- خدمات پاراکلینیکی شامل ام آر ای، سی تی اسکن، رادیولوژی، فیزیوتراپی سونوگرافی و خدماتی از این قبیل می باشد.
- نسخه خدماتی: خدماتی که برای بیمار ضروری است از طرف پزشک ثبت می شود.

نحوه دریافت دارو توسط بیمار در داروخانه با استفاده از نسخه الکترونیک
داروخانه ها با استفاده از نسخه الکترونیک بیماران می توانند با مراجعه به داروخانه و ارائه کد ملی مربوط ،داروهای تجویز شده را دریافت کرده. داروخانه با وارد کردن کد ملی بیمار در سامانه می توانند داروهای تجویزی و همچنین بیمه فرد مراجعه کننده را دریافت و هزینه را طبق بیمه فرد یا به صورت آزاد محاسبه کنند.
پزشکانی که با بیمه های تامین اجتماعی و سلامت قرارداد ندارند نیز می توانند دارو را در سربرگ خود همراه با نام و کد ملی فرد بیمار بنویسند و بیمار با تحویل این برگه به داروخانه این دسترسی را به آن ها می دهد که وضعیت بیمه شما را بررسی کرده و همچنین داروهای مورد نظر را به شما تحویل دهند.
چندین نکته که باید در رابطه با نسخه الکترونیک رعایت شود
- پزشکانی می توانند نسخه الکترونیک صادر کنند که دارای مجوز نظام پزشکی و مجوز امضای الکتریکی باشند و همچنین بعد از اخذ نماد الکترونیک است که پزشک می تواند تعرفه ویزیت الکترونیک را دریافت کند.
- پزشکان برای ثبت نسخ خود نیازی به عقد قرارداد ندارند .
- نماد الکترونیک ترکیبی از مجوز سامانه و مجوز طبابت و کارت هوشمند امضای الکترونیک می باشد.
- اگر کد ملی بیمار توسط سامانه شناسایی نشد در صورت وارد کردن درست کد ملی خود بیمار با مراجعه به سایت باید این مشکل را حل کند.
سخن پایانی
در پایان این مبحث می توان گفت استفاده از سامانه های آنلاین جهت درخواست نسخه های الکترونیک می تواند در صرفه جویی وقت و هزینه شما بسیار صرفه جویی کند. همچنین با این خدمت الکترونیک دیگر نیازی نیست در صف های طولانی برای یک ویزیت ساده بنشینید. کافی است در سایت نسخه باما ثبت نام و احراز هویت کنید تا بتوانید به راحتی درخواست نسخه الکترونیک خود را ثبت و با مراجعه به نزدیک ترین داروخانه دارو های خود را تحویل بگیرید.
سوالات متداول
- خدمات نسخه الکترونیک در چه سالی معرفی شد؟
در سال 1399 اولین طرح به پزشکان ارائه شد. - مزیت های طرح خدمات الکترونیک دارو چیست؟
در زمان و هزینه صرفه جویی بسیار زیادی می کند. دیگر نیاز به استفاده از نسخه های کاغذی هم نیست. - چه چیزی برای ثبت نسخه به صورت آنلاین ضروری است؟
داشتن کد ملی و بیمه برای ثبت نسخه به صورت الکترونیک برای پزشک الزامی است.

بدون دیدگاه